Atskats uz tūrisma konferenci "Tūrisma attīstības un sadarbības perspektīvas Bānīša zemē"
Pirmajā daļā profesionālu viedokli par Bānīša zemes perspektīvām sniedza Alūksnes Tūrisma informācijas centra vadītāja Iveta Veļķere (PREZENTĀCIJA), Gulbenes novada pašvaldības aģentūras “Gulbenes tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centra” vadītāja Simona Sniķe, SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” pārvadājumu daļas vadītājs Raitis Melders, biedrības “Alūksnes lauku partnerība” valdes priekšsēdētāja Santa Harjo-Ozoliņa. Biedrības “SATEKA” valdes priekšsēdētāja Daiga Gargurne klātesošos iepazīstināja ar LEADER starpteritoriālā sadarbības projekta “Bānīša zemes labumi – 33 km garumā un platumā!” īstenotajām aktivitātēm (PREZENTĀCIJA).
Otrajā daļā izskanēja vairāki tūrisma sadarbības projektu īstenotāju pieredzes stāsti.
- Ķekavas novada pašvaldības tūrisma organizatore, Pierīgas tūrisma asociācijas valdes priekšsēdētāja Aiva Vancāne dalījās ar pieredzi par tūrisma reģiona zīmola EXIT RĪGA- vienotas platformas izveidi Pierīgas reģiona tūrisma piedāvājumam. Zīmols apvieno tuvējos Pierīgas novadus, piedāvājot plašas tūrisma un izklaides iespējas 50 km rādiusā ap galvaspilsētu. PREZENTĀCIJA
- Savukārt, ar jaunām pieejām tūrisma veicināšanai piekrastes mārketingam un sadarbības projekta “Jūra visu gadu” īstenošanas izaicinājumiem iepazīstināja Eiropas Vietējās attīstības informācijas asociācijas valdes loceklis Āris Ādlers. PREZENTĀCIJA
- Par kopienas tūrismu un kopienu sadarbības tīkla “Sēlijas salas” iniciatīvas pieredzi stāstīja šī projekta vadītāja Ieva Jātniece. Kā uzsvēra I.Jātniece, kopienu tūrisms ir lauku tūrisma virziens, kura galvenais mērķis ir vietas dzīvīguma, cilvēku pašapziņas un reģiona pievilcības vairošana. PREZENTĀCIJA
- kultūras mantojums – industriālais mantojums, vēstures izzināšana un autentiskums u.c.;
- izklaide – Bānīša svētki, kāzu rituāli, Valentīndienas izbraukumi, bērnu ballītes, foto sesijas;
- personiskā izziņa – atrast sevi, SPA, labjūte, meditācija, Bānīša draugu klubs, kursi, saknes u.tml.;
- daba un piedzīvojums – Bānīša kauss, pārgājieni, velo, sportiskās aktivitātes;
- korporatīvie pasākumi – korporatīvie pasākumi, motivējošie pieredzējumi, dāvanas.
Kā atzīmēja profesors A. Klepers, būtiska ir līdzdalība un ceļotāju iesaiste pakalpojuma norisē, ņemot vērā, ka līdz ar mobilitāti izzūd arī viendabīgas kultūras robežas, izolētība, tūrists vietējiem palīdz stiprināt identitāti, pievērš uzmanību un sniedz ekonomisko labumu.
Konferences noslēgumā norisinājās diskusijas par sadarbības praktiskajiem un finansiālajiem apsvērumiem.
Secinājums - lai veicinātu sadarbību Bānīša zemē, ir nepieciešams aktīvs dialogs ar vietējiem uzņēmējiem, jaunas zināšanas, vienotu produktu izstrāde, kopīga galamērķa atpazīstamība, kvalitātes kāpināšanas iespējas, jauni pārdošanas kanāli, kopīgs mārketings un nauda attīstības projektiem.
Diskusijās tika spriests par:
- tūrisma uzņēmēju ieguvumiem no vienotas atpazīstamības zīmes “Bānīša zeme” popularizēšanas un kopīgās sadarbības. Kā nelielus, praktiskus ieguvumus un materiālās vērtības, kas apliecina, ka kopīgā sadarbība strādā, dalībnieki minēja, piemēram, vienotu marķējumu un publicitāti, kopīgus Bānīša svētkus un tematiskos braucienus, uzņēmēju savstarpējo sadarbību, tūrisma informācijas centru darbs ka vienotiem tūrisma jomas koordinatoriem, veiksmīgu pašvaldību savstarpējo sadarbību, stratēģijas un kopīga rīcība plāna izstrādi, influenceru atsauksmes un vienotu Bānīša zemes piedāvājumu platformu.
- par riskiem, kuri negatīvi ietekmē vēlmi sadarboties, piemēram, personīgās attiecības, savstarpējās komunikācijas trūkums, līdera uzskatu dominēšana, sava labuma gūšana, pasivitāte, finanšu trūkums, zema uzņēmēju vēlme iesaistīties.
Diskusijas noslēdzās ar iniciatīvu apkopojumu, kuras būtu vērtīgi īstenot, iesaistot tajās Bānīša zemes uzņēmējus – augstas kvalitātes reprezentatīvie materiāli, kursi, apmācības, semināri, kvalitatīva foto materiāla izveide, kopīga interneta vietnes un sociālo tīklu uzturēšana, pieredzes apmaiņas pasākumi un Bānīša zemes zīmola attīstība.
Konferences apmeklētāji un projektā īstenošanā iesaistītie dalībnieki atzina, ka iesāktās Bānīša zemes aktivitātes ir jāattīsta arī nākotnē, liekot uzsvaru uz savstarpējo un teritorijā esošo tūrisma uzņēmēju sadarbības veicināšanu, stiprināšanu un attīstību.
Konference norisinājās starpteritoriālā sadarbības projekta Nr.19-00-A019.332-000006 "Bānīša zemes labumi - 33 km garumā un platumā!" ietvaros.